Fakta om synskrav til privat kørekort

Jeg bliver indimellem mødt med spørgsmålet om kravene til bilkørsel. Mange er usikre på, hvor længe man må køre bil, når man har fået en diagnose som f.eks. Usher syndrom.  Jeg har forsøgt at sammenfatte nogle fakta omkring kravene, som jeg håber giver mening. Men husk det er altid en god ide at spørge øjenlægen.

Hvad er synsstyrke?

Øjets evne til at se deltaljer udmåles på en synstavle, som består af symboler (bogstaver eller tal) af forskellig størrelse.

Synsstyrken udtrykkes som en brøk f.eks. 6/12 eller som decimaltal f.eks. 0,5.  Jo mindre symboler man kan se i en given afstand, jo bedre er ens synsstyrke. Normal synsstyrke er 6/6 = 1,0.

En synstavle består af bogstaver i forskellige størrelser, med de mindste bogstraver nederst og de største øverst. Den bogstavstørrelse, som en person med normalt syn kan se i 6 meters afstand, er anbragt nederst, og den bogstavstørrelse, som en normaltseende kan se i 60 meters afstand, er anbragt øverst.

Den målte synsstyrke udtrykkes i forhold til, hvad den normaltseende kan se. Kan man kun se det øverste bogstav, er synsstyrken 6/60. Det en normaltseende kan se på 60 meter, skal den svagtseende have ind på 6 meter afstand for at se.

Synsstyrken kan forringes ved forskellige øjensygdomme bl.a. Usher Syndrom, grå stær, alderspletter (AMD, forkalkningspletter.)

Krav til synsstyrken

På bedste øje skal du kunne se mindst                                         6/12 = 0,5

På dårligste øje skal du kunne se bedre end                               6/60 = 0,1

Hvis du kun ser med et øje, skal du kunne se mindst              6/10 = 0,6

Krav til brillestyrken

Der er ikke noget krav til brillestyrken eller kontaktlinser. Men hvis man kun kan opnå ovennævnte synsstyrker ved hjælp af briller eller kontaktlinser, skal man bruge disse hjælpemidler ved kørsel.

Krav til synsfelt

På begge øjne skal man have et synsfelt på mindst 120 grader (i vandret udstrækning)

Det normale synsfelt er 180 grader, dvs. 90 grader på hvert øje. Man må altså gerne køre bil med en mindre synsfeltindskrænkning på 120 grader. Det lumske ved synsfeltdefekter er midlertidig, at man ofte ikke selv lægger mærke til dem, hvis de udvikles langsomt over tid, som f.eks. ved Usher Syndrom og Grøn Stær.

Krav ved dobbeltsyn

Har man dobbeltsyn skal det ene øje tildækkes.

Dobbeltsyn forsvinder, hvis man lukker eller tildækker det ene øje, og det accepteres til privat kørekort efter en passende tilvænningsperiode.

Krav ved natteblindhed

Øjets synsopfattende nethinde indeholder to slags sanseceller, nemlig tappe som er bedst til detaljer og farver, og stave som er bedst til konturer. Tappene kan øge deres lysfølsomhed 100 gange, og stavene kan øge deres 100.000 gange. Natteblindhed er en sjælden tilstand, som skyldes nedsat eller manglende funktion af stavene. Disse findes overvejende i den perifere del af nethinden, og man har ved disse sygdomme ofte også indskrænket synsfelt.

Man kan godt få privat kørekort, selvom man er natteblind enten med begrænsning til kørsel i dagtimerne eller ubegrænset, hvis man kan bestå en køreprøve afholdt efter solnedgang.

Har man fået udstedt et kørekørt, er det ens eget ansvar at opfylde synskravene frem til næste fornyelse

Du kan læse mere og også om hvordan kravene er til erhvervskørsel i Øjenforeningens pjece om trafiksyn.

Else Marie Jensen

One thought on “Fakta om synskrav til privat kørekort

  1. Tak for overblik. Uanset hvor gammel man er, når man må aflevere kortet, er det en træls situation. Jeg møder også mennesker med Usher ,som aldrig når at prøve at være bilist. I vores land er det jo næsten en menneskeret at have sin egen bil og frihed, så der kan være mange tunge tanker og en masse bøvl omkring arbejde og familie, når man skal tilrettelægge sit liv anderledes end de fleste. Er man københavner er det jo mere almindeligt at leve uden bil. Mange gør det jo miljøbevidst og bruger den kollektive trafik. Os på landet er mere udfordret . I min kommune har man dog netop indført taxa til bussen hvis man har periodekort eller studerer, så noget gøres da her i provinsen. Jeg tænekr det er vigtigt at kende de muligheder der er i din kommune. Heldigvis arbejder både FDDB og Dansk Blindesamfund på at påvirke politikerne til bedre transportløsninger for blinde og svagtseende.

Skriv et svar

Din e-mailadresse vil ikke blive publiceret. Krævede felter er markeret med *